Contact

Kijlstraat 28
9571 AL 2e Exloërmond
Telefoon 0599 - 671518

Fax 0599 - 672216
E-Fax 084 - 723 9277
info@venema-belastingadviseurs.nl

Winkel of webshop? Hoe zit het met de communicatie en administratie?

We kopen en verkopen steeds gemakkelijker via internet, waardoor een toename van het aantal webshops ontstaat. Een bedrijfspand is soms niet meer nodig en u kunt vanuit huis werken. Nog een belangrijker aspect is..


Dat uw afzetmarkt aanzienlijk groter is dan de markt van een plaatselijk bedrijf, omdat u niet locatiegebonden bent. Veel ondernemers houden de winkel en laten daarnaast een webshop realiseren. Een nadeel van alleen een webshop is dat er minder persoonlijk contact is en veel concurrentie. Goede communicatie via uw online shop geeft de klant vertrouwen, hiermee onderscheidt u zich van de vele andere webshops in uw branche.

Een overzichtelijke administratie draagt bij aan uw communicatie met de klant. Weet u welke artikelen nog op voorraad zijn? Of bijvoorbeeld welke producten verzendingskosten met zich meebrengen? Een financiële verantwoording, naar uzelf en de klant, geeft u inzicht in de stand van zaken en draagt bij aan een snelle (online) aan- en verkoop. 

Administratie winkel of webshop
Wilt u de administratie van de winkel en webshop strikt gescheiden houden? Dan kunt u kiezen voor een gescheiden administratie. Er worden dan twee extra grootboeknummers aangemaakt met omzet webshop, inkoop webshop en overige kosten webshop.

Bij een online shop heeft u ook te maken met het retourneren van producten. Via de webwinkel moet goed gecommuniceerd worden naar de klant hoe het retourneren in zijn werk gaat. Daarnaast wilt u als ondernemer een goed overzicht houden van de geretourneerde producten. Dit moet ook op de juiste manier worden verwerkt.

N.B. Een gezamenlijke administratie van winkel en webshop is echter ook een optie.

Tips voor het vergroten van uw betrouwbaarheid

  • De communicatie in geschrift zorgt deels voor vertrouwen bij de consument. Een naam, adres en telefoonnummer spreken vaak al aan, de klant kan bij vragen contact opnemen.
  • Ook afbeeldingen kunnen veel betekenen. Laat aan klanten zien dat ze te maken hebben met een veilige webwinkel, door het plaatsen van een hiervoor bestemd keurmerk.
  • Wilt u dat de klant u volledig vertrouwd? Dan is het aan te raden een betaalmogelijkheid als Ideal, Paypal of Creditcard te hebben. Dit is echter niet verplicht. Voor de webshop geldt dezelfde belastingwetgeving als voor de normale winkel.

Een gescheiden administratie van uw winkel of webshop of toch liever een gezamenlijke administratie die overzichtelijk en snel toegankelijk is? Klik hier voor meer informatie over ons online boekhoudprogramma. Bij vragen kunt u contact met ons opnemen, wij helpen u graag.